En aquesta publicació em dispose a explicar les
funcions de l'escoles des de dos punts distints, per un costat les funcions de
que aquesta deuria de tindre i per altre costat les funcions que realment
té .
1. El paper que l'escola deuria de tenir, el podem
concretar en tres perspectives diferents:
- PRIMER ENFOCAMENT: L’escola com a
preservadora i transmissora de l’herència cultural, on s’ha de transmetre
coneixements de història, ciència, etc. Per herència cultural s’entenen el
principis enunciats en les grans obres i a la tradició clàssica
fonamentalment parlem de continguts corresponents a habilitats i
disciplines bàsiques. Aquest enfocament considera que les costums i
l’ètica són cosa de la família i que l’adaptació social tampoc és cosa de
l’escola.
- SEGON ENFOCAMENT: L’escola
com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu, on es pretén que
l’individu creixca com a persona. A més, col·loca al xiquet en el centre
de l’activitat educativa i li permet desenvolupar la seua personalitat,
s’entén l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen.
- TERCER ENFOCAMENT: L’escola
com a ferramenta per a la transformació de la cultura, on s’entén l’escola
com una possibilitat de construir una societat millor i d’aquesta manera
poder millorar el futur. Es considera que l’escola ha d’educar
l’individu per a participar a la societat com que l’escola i la societat
estan en un canvi constant, l’escola ha de tenir un paper actiu i
constructiu l’educació és una tasca sempre carregada de valors.
A la conclusió que podem arribar dels
tres enfocaments de com hauria de ser l’escola es aquesta: L’escola com a
ferramenta per a la transformació de la cultura que té una funció social i que
ha de respondre a les necessitats de la societat. L’escola ha de tenir una
orientació crítica, i l’educació s’ha d’entendre com a reconstrucció que ha
de ser capaç transformar la societat i de transformar el mateix ordre social.
2. El que realment fa l'escola és molt distint als enfocaments que planteje en el punt anterior.
Des de els principis de l’escola s’entén aquesta com
una institució que es crea per a aconseguir que no s’alborote l’odre social,
d’aquesta manera serveix per a controlar, intenta que la gent siga submisa al
ordre social. Uns anys després es considera el coneixement com a secundari
i l’objectiu de l’educació és conformar als ciutadans per a que respecten
l’ordre social. Per tant, podem afirmar que passen els anys però que el
funcionament de l’escoles és el mateix.
Per a mi l'escola no compleix una funció correcta, ja
que per a mi, l'educació té que anar més enllà d'aconseguir una reproducció de
la societat, l'escola deuria de fomentar que cada alumne/a adquirira la capacitat
de poder pensar per si sòl, de ser autònom, de tindre un pensament crític i de
formar a persones més empàtiques i menys competitives.
Des de menuts ens ensenyen la necessitat de saber
sumar, restar, llegir, esciure, etc., però en cap moment ens ensenyen a
compartir, a demostrar afecte, a aconseguir l'èxit sense perjudicar als altres,
a no ser sexistes, a ser intel.·igents emocionalment ni a valorar-nos com a
persones.
Aquestes són sols algunes de les coses que cada ser
humà deuria de tenir sols pel fet de formar part de la espècie humana.
Jo em planteje si realment aquestos són els valors que
volem transmetre al futur de la nostra societat, si aquesta és l'educació que
considerem com a vàlida, i si realment som conscients que intentant que totes
les persones pensem igual, fen-mos robots, podem aconseguir la societat justa i
digna que tota persona es mereix
A més, també em planteje
perquè açò és així, a qui beneficia aquest tipus de sistema educatiu i que
pretenen aconseguir amb ell. Perquè formar persones que siguen
"copies" d'un model de persona no té, per a mi, cap trellat, però es
veu que en aquesta societat importa més no "molestar" a aquells que
s'aprofiten del poder, que formar-se com a persona.
No hay comentarios:
Publicar un comentario