sábado, 20 de febrero de 2016

FUNCIONS DE L'ESCOLA.

En aquesta publicació em dispose a explicar les funcions de l'escoles des de dos punts distints, per un costat les funcions de que aquesta deuria de tindre i  per altre costat les funcions que realment té .

1. El paper que l'escola deuria de tenir, el podem concretar en tres perspectives diferents:


  • PRIMER ENFOCAMENT: L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, on s’ha de transmetre coneixements de història, ciència, etc. Per herència cultural s’entenen el principis enunciats en les grans obres i a la tradició clàssica fonamentalment parlem de continguts corresponents a habilitats i disciplines bàsiques. Aquest enfocament considera que les costums i l’ètica són cosa de la família i que l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. 


  •   SEGON ENFOCAMENT: L’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu, on es pretén que l’individu creixca com a persona. A més, col·loca al xiquet en el centre de l’activitat educativa i li permet desenvolupar la seua personalitat, s’entén l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen.


  •  TERCER ENFOCAMENT: L’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura, on s’entén l’escola com una possibilitat de construir una societat millor i d’aquesta manera poder millorar el futur. Es considera que  l’escola ha d’educar l’individu per a participar a la societat com que l’escola i la societat estan en un canvi constant, l’escola ha de tenir un paper actiu i constructiu l’educació és una tasca sempre carregada de valors.
A la conclusió que podem arribar dels tres enfocaments de com hauria de ser l’escola es aquesta: L’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura que té una funció social i que ha de respondre a les necessitats de la societat. L’escola ha de tenir una orientació crítica, i l’educació s’ha d’entendre com a reconstrucció que  ha de ser capaç transformar la societat i de transformar el mateix ordre social.

2. El que realment fa l'escola és molt distint als enfocaments que planteje en el punt anterior.

Des de els principis de l’escola s’entén aquesta com una institució que es crea per a aconseguir que no s’alborote l’odre social, d’aquesta manera serveix per a controlar, intenta que la gent siga submisa al ordre social. Uns anys després es considera el coneixement com a secundari i l’objectiu de l’educació és conformar als ciutadans per a que respecten l’ordre social. Per tant, podem afirmar que passen els anys però que el funcionament de l’escoles és el mateix.

Per a mi l'escola no compleix una funció correcta, ja que per a mi, l'educació té que anar més enllà d'aconseguir una reproducció de la societat, l'escola deuria de fomentar que cada alumne/a adquirira la capacitat de poder pensar per si sòl, de ser autònom, de tindre un pensament crític i de formar a persones més empàtiques i menys competitives.

Des de menuts ens ensenyen la necessitat de saber sumar, restar, llegir, esciure, etc., però en cap moment ens ensenyen a compartir, a demostrar afecte, a aconseguir l'èxit sense perjudicar als altres, a no ser sexistes, a ser intel.·igents emocionalment ni a valorar-nos com a persones.
Aquestes són sols algunes de les coses que cada ser humà deuria de tenir sols pel fet de formar part de la espècie humana.

Jo em planteje si realment aquestos són els valors que volem transmetre al futur de la nostra societat, si aquesta és l'educació que considerem com a vàlida, i si realment som conscients que intentant que totes les persones pensem igual, fen-mos robots, podem aconseguir la societat justa i digna que tota persona es mereix

A més, també em planteje perquè açò és així, a qui beneficia aquest tipus de sistema educatiu i que pretenen aconseguir amb ell. Perquè formar persones que siguen "copies" d'un model de persona no té, per a mi, cap trellat, però es veu que en aquesta societat importa més no "molestar" a aquells que s'aprofiten del poder, que formar-se com a persona.




No hay comentarios:

Publicar un comentario